Header image

Zahájení parní sezony 2009 ve Strasshofu

V Rakousku, nedaleko Vídně, se nachází obec Strasshof. Pro nás je významná tím, že je tam bývalá výtopna, která nyní funguje jako železniční muzeum. V tomto objektu a na přilehlých kolejích je umístěno neskutečné množství starých, vesměs parních lokomotiv v nejrůznějším stavu zachovalosti. Některé na rekonstrukci čekají, jiné jsou ve stádiu probíhající rekonstrukce a některé jsou již zrekonstruované celé a v provozním stavu. Kromě toho je v areálu výtopny postaven okruh pro parkovou dráhu o rozchodu 5 palců (127 mm) a také zahradní železnice o rozchodu 45mm.

Začátek sezóny 2009 byl stanoven na duben, a tak jsme se rozhodli, že se akce zúčastníme. Celá akce v muzeu Strasshof byla dvoudenní. Sobota byla určena na regenerační práce dráhy po zimě, údržbové práce na trati a pomoc při budování nezbytného provozního zázemí. V neděli se pak jezdilo.

Další komentáře a nějaké další fotografie jsou ke spatření také na webech Romana a Toma.

Stránky Výtopny Strasshof naleznete zde.


Celkový pohled na budovu výtopny, dnes tedy železničního muzea.



Budova skrývá rozsáhlé kolejiště plné parních lokomotiv.


Zajímavé jsou průduchy pro odtah kouře z komínů. Jsou dřevěné, což považuji za materiál neobvyklý při výrobě komína.

V okolí výtopny je odstaveno nepřeberné množstí lokomotiv, většinou parních. Některé zde již stojí asi dost dlouho ...

Čerstvě zrekonstruovaná lokomotiva, zatopená, připravená k jízdě.




S některými parními lokomotivami byl možný posun jen za pomocí dieselového stroje.


Další odstavené parní stroje, včetně sněhových fréz.


Neobvyklé řešení "budky"




Na renovaci čekají nejen historické parní lokomotivy.

K vidění je i řada semaforů a návěstidel různého provedení .


Petr s Romanem se chystají provést vrchní omítku na budově stavědla.

Juru to jejich snažení očividně zaujalo.

S radostí do práce.

Jde to dobře.


Soustředit se, musí to být jako od profíka!

Interiér taky budeme upravovat.

Už to skoro bude.


Pěkně vyfoukat smetí z kolejí, ať nám to hezky zítra jezdí.

Kdóóó chce pivóóó !?!

Některé úseky tratě bylo nutno srovnat, protože štěrk zde použitý trať postupně pohlcuje. Byl tedy proveden pokus o zpevnění trati podložením starými trubkami.

Trať se uřízne.

nařežou se trubky na potřebné kusy

Trubky se použijí jako rozměrnější podloží

a celé se to svaří. Hmmm, nutno uznat, že se ukázalo, že ani tato konstrukce k úplně stabilnímu podloží trati nevede. Zřejmě základní problém bude v použití jemného kačírku místo drceného štěrku. Do kačírku se trať prostě postupně "potápí", místo aby vznikal postupně se zhutňující terén.

Dost to "žere" řezací kotoučky.

Tom se s nadšením pouští do nahazování opěrné zdi tunelu.

Povrch napřed trošku srovnat


A pak už jde natáhnout podklad.


Druhý den jsme vybalovali své stroje. My, abychom se v pěti lidech složili do osobního auta s lokomotivou, dvěma vagony a osobními věcmi na dva dny, jsme museli vyrobit speciální střešní nosič vagonů, vagony opatřit nepromokavým obalem a půjčit si úzkou rakev. Celý kufr zabrala lokomotiva a nezbyné vybavení k ní (nářadí, kompresor, maziva, uhlí, ...)

Závodní mamut v přepravní pozici. Vagony drží koly v dřevěných "kolíbkách" a zajištěné je to pomocí popruhů.

Tak, a už se začíná topit.


Ještě jednou přiložit ...

... a Gromit vyráží na svoji první zahraniční misi.

Gromit na přesuvně.

A na trati.


V pozici strojvedoucího se střídala celá naše rodina.

Holky

kluci




malí

i velcí

Rodinné poježdění.


Gromit v zatěžkávací zkoušce s Jurovými zbrusu novými lavicovými vagony.


Gromit po šichtě.

Uklízecí četa.

Domovská lokomotiva s posádkou.

Další lokomotivy se roztápějí

Tom a jeho Krzenowic

Tom jr. a Krzenowic

Roman se svou Ponavou


Pasažérské jízdy.

Martin

Krásné spojení historické poezie a moderní techniky ... hovor na mobilním telefonu vás prostě zastihne kdekoli. Třeba i když vedete parní lokomotivu. No jo. Ta technika ...

Ufff, ty záda.

Hádanka - Kolik lidí je potřeba na očištění jedné lokomotivy?

Domovská elektrická posunovací lokomotiva.

K vidění byl kromě lokomotiv i jeden funkční parní válec.

A byly taky dobroty ...

Prostě celkově velmi vydařený víkend.