Header image
Parní sraz Karlsruhe 2010
Ve dnech 8. - 10.1.2010 se v Německu konal již čtrnáctý ročník halového srazu parních strojů (Echtdampf Hallentreffen). Na rozdíl od minulých ročníků, letos se tato akce konala poprvé v Karlsruhe. Jedná se pravděpodobně o největší setkání zájemců o parní stroje v Evropě. V Karlsruhe byla přehlídka situována do dvou velkých hal. V jedné byly k vidění modely vlaků a lokomotiv pro rozchod 5" a 7.25", ve druhé hale bylo vše ostatní (tedy stacionární stroje všech velikostí, prodejní stánky, modely vlaků IIm, lodě apod.). Podívejte se na pár snímků z této zajímavé akce.
Další reportáže jsou ke shlédnutí na stránkách kolegů Tomáše Randýska (kterému děkuji za laskavé poskytnutí některých snímků použitých níže) a Romana Šilera .
Schéma tratí
Schéma tratí
Schéma tratí. Vedení tratě pro 5" modely je podstatně členitější než trať pro modely 5"+7.25". Ta je jen po obvodu výstavní haly (ta zelená).
Depo pro 5" a 7.25" lokomotivy
Depo
Depo
Pohled do depa na vyskládané lokomotivy připravené k zatopení. Tyto čtyři lokomotivy jsou všechny dovezené z Brna.
Depo
Depo
Jiný pohled do depa.
Depo
Depo
A už se zatápí. V pozadí je patrná i 7.25" třistadesítka pana Síče a za ní vykukuje náš žlutý Gromit.
Depo
Depo
Depo
Depo
Třistadesítka pana Síče a náš Gromit v depu.
Vagony
Vagony
Část vozového parku, která se již nevešla na roztápěcí stání k lokomotivám
Servisní vagon
servisní vagon
Zbrusu nový servisní vagon Romana Šilera. Více o něm se dočtete zde.
Pohoda v depu
Pohoda v depu
V depu se dá i probrat spousta zajímavých věcí, když se zrovna nejezdí.
Pohoda v depu
Pohoda v depu
Nebo se dá čas mezi jízdami využít k odpočinku po minulém večeru ... :-)
Kotel
Kotel
Některé vagony měly zajímavý náklad ... Zde vysloužilý kotel z blíže neurčené parní lokomotivy.
Andpie
Andpie
Andpie
Roman tentokrát přivezl provětrat i svoji Andpii. Po servisních úpravách a nablýskanou.
Andpie
Andpie
Ponava
Ponava
Ponava
Taky přivezl svoji švýcarskou Ponavu.
Ponava
Ponava
Ponava
Ponava
A svezení bylo pohodové a relaxační.
Ponava
Ponava
Ponava
Ponava
Ponava
Ponava
Ponava
Ponava
Ponava při noční jízdě.
Krzenowic
Krzenowic
Krzenowic
Tomáš Randýsek přivezl protáhnout svoji Krzenowic ...
Krzenowic
Krzenowic
Krzenowic
Krzenowic
Krzenowic
Krzenowic
... a pěkně v ní zatopil.
AEG
AEG
AEG
Po případ, že by někomu vadil čmoud z parní lokomotivy, vzal ještě Tom svoji bateriovou. Ta je taky "roztopená" o poznání rychleji.
AEG
AEG
Solingen
Solingen
Solingen
Jirka Sajbrt se přijel pochlubit s vlastnoručně sestavenou a dokončenou lokomotivou Solingen. Je to lokomotiva z produkce SOB a Jirka si ji pořídil jako stavebnici. Sestavení lokomotivy dalo dost práce a Jirka si tam navíc dodělal spoustu vlastních vychytávek. Bližší informace tady.
Solingen
Solingen
Solingen
Solingen
Parádní kousek, že?
Solingen
Solingen
Solingen
Solingen
A už máme páru. Spokojený Jirkův výraz dává tušit, že vše je v absolutním pořádku a lokomotiva může směle vyrazit na svoji první jízdu.
Solingen
Solingen
Solingen
Solingen
No, jo. Už jede!!!
Solingen
Solingen
Solingen
Solingen
Solingen
Solingen
Tom se svezl s Jirkou. Oba náramně spokojení.

Příprava na noční jízdy.
Brejlovec
Brejlovec
Brejlovec
Pan Pavlíček si přivezl svého Brejlovce a spokojeně se proháněl po trati.
Brejlovec
Brejlovec
Třistadesítka
310
310
Z Ostravy dorazil tým pana Síče s jejich sedmičkovým modelem lokomotivy 310.
310
310
310
310
Gromit
Gromit
Gromit
My jsme přivezli našeho Gromita. Po několika technických úpravách (nové vodoznaky, opravená parní pumpa, přetmelený a přestříkaný vodní tank, opravený vypouštěcí kohout kotle, vyměněný manometr, přetěsněný regulátor, vyměněné kohouty, nový roztápěcí ventilátor a redukce na komín apod.) Vzali jsme na výlet i Wallace.
Gromit
Gromit
Gromit
Gromit
Wallace hlídá přední světla určená po noční jízdy.
Gromit
Gromit
Zatímco Wallace zdraví kolemjdoucí, Gromit nabírá provozní teplotu a tlak a Závodní mamut budí pozornost a kdekdo se s ním chce vyfotografovat.
Gromit
Gromit
Gromit pod parou.
Gromit
Gromit
A na přesuvně.
Gromit
Gromit
Náš vlak i s novým dlouhým vagonem.
Gromit
Gromit
Čekání na volný průjezd nádražím.
Gromit
Gromit
Gromit
Gromit
Dolít vodu a jedem dál.
Gromit
Gromit
Gromit
Gromit
Gromit
Gromit
Iva v roli strojvůdce. Nebo strojvůdkyně? No, asi strojvedoucí. (To jsou kouzla jazyka, že jo?)
Gromit
Gromit
Noční jízdy.
Gromit
Gromit
Gromit
Gromit
Honzík jako noční strojvedoucí.
Gromit
Gromit
Noční kontrola oleje.
Gromit
Gromit
Iva taky jako noční stojvedoucí.
Žabáček
Žabáček
Zelený pasažér.
Ukázka z jízdy. Video pořízeno z vlaku taženého lokomotivou Ponava.
Kraťoučká ukázka z nočních jízd.
Další modely na trati

Lokomotiva, která tahala komerční vlaky. Úctyhodný stroj.


Vlak s cestujícími.




Některé stroje jsou prostě velké.









Jezdit s parní lokomotivou v bílé košili, to chce opravdu velkou dávku optimismu. :-)


Lokomotiva, kterou jsme mohli vidět třeba v Grazu, byla opět pouze vystavená.





Lokomotiva Lathyrus, která je postavena na stejném základě jako náš Gromit (podle plánů na model Sweet Pea). Tak to musím trošku omrknout a něco vyšpiónit.


Takhle vypadaly komerční vlaky vozící platící cestující. Poměrně slušná zátěž.


Čas od času bylo nutno srovnat kolejiště, protože se vlivem jízd poněkud hýbalo a pak to dělalo problémy zejména na výhybkách.

K vidění byli také již tradičně modeláři s rádiem řízenými nákladními automobily a nakladači, které nakládaly kukuřici na vlak. Taky zajímavá zábava.

Kousek modelového městečka.

Jiná parní vozidla velkých měřítek
parní traktor
parní traktor
K vidění byly i větší modely neželezniční, ale tentokrát patrně nebyl dostatečný prostor pro jejich provoz, tak byly většinou jen vystavené.
Sentinel
Sentinel
parní traktor
parní traktor
parní traktor
parní traktor
Zajímavý pásový parní traktor. Na rozdíl od Sinsheimu, tady nejezdil. Škoda.
Železniční modely
rozměru IIm (G)
Depo Géček
Depo Géček
Trať pro modely v měřítku IIm (tzv. "Géčka") byla stejná, jako v minulých letech v Sinsheimu. Zde odstavné servisní a roztápěcí koleje.
Depo Géček
Depo Géček
Ufff, to byl včera ale večer ...

Karel Duda si přivezl svoji vyparáděnou Regnerku, tentokrát nově obohacenou o tendr vlastní výroby.


Karlova mašinka s novým tendrem v čele vlaku. Svítí, přepíná osvětlení podle směru jízdy, je vybavená modelovou lopatou domácí výroby a z druhé strany má další výbavu (koště, kyblíček) - pochopitelně v měřítku a vše vlastní výroby. Jo jo. Někdo si teda vyhraje ...


V nákladním vagonu byly schovány dokonce ingoty na vlastnoručně vyrobených paletách. A ingoty byly dost dobré.

A v cisterně ještě zbývalo taky něco málo dobroty. A když jsme neměli pravého "paňáka", použili jsme Karlův kyblíček. A jak to bylo dobrý!!!


Jirka Kůt měl s sebou bohatou výbavu parních vlaků a byl moooc spokojený. Však taky jeho vymazlené lokomotivy dokážou jezdit nejdéle ze všech a mnohdy se ještě pohybují, přestože manometr již ukazuje nulu. Inu, Jirka si dává záležet.

Průjezd lokomotivy RhB 104, kterou Jirka sestavil a trpělivě přemlouval, aby jezdila hezky plynule, až se mu to povedlo úplně dokonale. Lokomotiva je jinak z produkce firmy Regner.
Tatáž lokomotiva z jiného pohledu.


My jsme s sebou vzali obě naše Géčka.


A zajezdili jsme si taky hezky.


Prostě spokojenost sama.


Ukázka z jízdy. Video pořízeno z nákladního vagonku za lokomotivou. Bohužel, stabilita stativu se zrovna na mostě ukázala jako nedostatečná.


I letos byl součástí trati most, který prověří stoupavost modelů




Co to tam ten člověk dělá?

Aha! Přikládá uhlí pod kotel. ... Vidět Géčkovou lokomotivu na uhlí, to je opravdu zajímavé. Kdo si někdy zkusil udržet v povozu lokomotivu na uhlí, musí před těmito nadšenci smeknout, protože to opravdu není jednoduché. A s malým modelem se možné provozní problémy obvykle zvětšují.





Lodě

Mezi loděmi dominoval tento kolesový parníček.


Nahlédnout bylo možno i na palubu.

Parní kotel.

Tohle už je model lodičky, který se prohání v bazénu. Bazén měl údajně 15 metrů v průměru, což pro parou poháněné modely na dálkové ovládání je plně dostačující.

Ostatní

I letos byla k vidění nepřeberná sbírka všech možných stacionárních a samohybných parních strojů, Stirlingových motorů i modelů spalovacích motorů a nejrůznější doplňky.






A jako na každé podobné akci naše drahé polovičky zhodnotily, co to maj doma za blázny.