UZZEL | |
Parní sraz Karlsruhe 2010 |
Ve dnech 8. - 10.1.2010 se v Německu konal již čtrnáctý ročník halového srazu parních strojů (Echtdampf Hallentreffen). Na rozdíl od minulých ročníků, letos se tato akce konala poprvé v Karlsruhe. Jedná se pravděpodobně o největší setkání zájemců o parní stroje v Evropě. V Karlsruhe byla přehlídka situována do dvou velkých hal. V jedné byly k vidění modely vlaků a lokomotiv pro rozchod 5" a 7.25", ve druhé hale bylo vše ostatní (tedy stacionární stroje všech velikostí, prodejní stánky, modely vlaků IIm, lodě apod.). Podívejte se na pár snímků z této zajímavé akce. |
Další reportáže jsou ke shlédnutí na stránkách kolegů Tomáše Randýska (kterému děkuji za laskavé poskytnutí některých snímků použitých níže) a Romana Šilera . |
Schéma tratí |
Schéma tratí. Vedení tratě pro 5" modely je podstatně členitější než trať pro modely 5"+7.25". Ta je jen po obvodu výstavní haly (ta zelená). |
Depo pro 5" a 7.25" lokomotivy | |
Depo |
Pohled do depa na vyskládané lokomotivy připravené k zatopení. Tyto čtyři lokomotivy jsou všechny dovezené z Brna. | Depo |
Jiný pohled do depa. |
Depo |
A už se zatápí. V pozadí je patrná i 7.25" třistadesítka pana Síče a za ní vykukuje náš žlutý Gromit. |
Depo |
|
Depo |
Třistadesítka pana Síče a náš Gromit v depu. |
Vagony |
Část vozového parku, která se již nevešla na roztápěcí stání k lokomotivám |
servisní vagon |
Zbrusu nový servisní vagon Romana Šilera. Více o něm se dočtete zde. |
Pohoda v depu |
V depu se dá i probrat spousta zajímavých věcí, když se zrovna nejezdí. |
Pohoda v depu |
Nebo se dá čas mezi jízdami využít k odpočinku po minulém večeru ... :-) |
Kotel |
Některé vagony měly zajímavý náklad ... Zde vysloužilý kotel z blíže neurčené parní lokomotivy. |
Andpie | |
Andpie |
Roman tentokrát přivezl provětrat i svoji Andpii. Po servisních úpravách a nablýskanou. |
Andpie |
|
Ponava | |
Ponava |
Taky přivezl svoji švýcarskou Ponavu. |
Ponava |
|
Ponava |
A svezení bylo pohodové a relaxační. |
Ponava |
|
Ponava |
|
Ponava |
|
Ponava |
Ponava při noční jízdě. |
Krzenowic | |
Krzenowic |
Tomáš Randýsek přivezl protáhnout svoji Krzenowic ... |
Krzenowic |
|
Krzenowic |
|
Krzenowic |
... a pěkně v ní zatopil. |
AEG | |
AEG |
Po případ, že by někomu vadil čmoud z parní lokomotivy, vzal ještě Tom svoji bateriovou. Ta je taky "roztopená" o poznání rychleji. |
AEG |
|
Solingen | |
Solingen |
Jirka Sajbrt se přijel pochlubit s vlastnoručně sestavenou a dokončenou lokomotivou Solingen. Je to lokomotiva z produkce SOB a Jirka si ji pořídil jako stavebnici. Sestavení lokomotivy dalo dost práce a Jirka si tam navíc dodělal spoustu vlastních vychytávek. Bližší informace tady. |
Solingen |
|
Solingen |
Parádní kousek, že? |
Solingen |
|
Solingen |
A už máme páru. Spokojený Jirkův výraz dává tušit, že vše je v absolutním pořádku a lokomotiva může směle vyrazit na svoji první jízdu. |
Solingen |
|
Solingen |
No, jo. Už jede!!! |
Solingen |
|
Solingen |
|
Solingen |
Tom se svezl s Jirkou. Oba náramně spokojení. |
Příprava na noční jízdy. | |
Brejlovec | |
Brejlovec |
Pan Pavlíček si přivezl svého Brejlovce a spokojeně se proháněl po trati. |
Brejlovec |
|
Třistadesítka | |
310 |
Z Ostravy dorazil tým pana Síče s jejich sedmičkovým modelem lokomotivy 310. |
310 |
|
310 |
|
Gromit | |
Gromit |
My jsme přivezli našeho Gromita. Po několika technických úpravách (nové vodoznaky, opravená parní pumpa, přetmelený a přestříkaný vodní tank, opravený vypouštěcí kohout kotle, vyměněný manometr, přetěsněný regulátor, vyměněné kohouty, nový roztápěcí ventilátor a redukce na komín apod.) Vzali jsme na výlet i Wallace. |
Gromit |
|
Gromit |
Wallace hlídá přední světla určená po noční jízdy. |
Gromit |
Zatímco Wallace zdraví kolemjdoucí, Gromit nabírá provozní teplotu a tlak a Závodní mamut budí pozornost a kdekdo se s ním chce vyfotografovat. |
Gromit |
Gromit pod parou. |
Gromit |
A na přesuvně. |
Gromit |
Náš vlak i s novým dlouhým vagonem. |
Gromit |
Čekání na volný průjezd nádražím. |
Gromit |
|
Gromit |
Dolít vodu a jedem dál. |
Gromit |
|
Gromit |
|
Gromit |
Iva v roli strojvůdce. Nebo strojvůdkyně? No, asi strojvedoucí. (To jsou kouzla jazyka, že jo?) |
Gromit |
Noční jízdy. |
Gromit |
|
Gromit |
Honzík jako noční strojvedoucí. |
Gromit |
Noční kontrola oleje. |
Gromit |
Iva taky jako noční stojvedoucí. |
Žabáček |
Zelený pasažér. |
Ukázka z jízdy. Video pořízeno z vlaku taženého lokomotivou Ponava. | |
Kraťoučká ukázka z nočních jízd. |
Další modely na trati | |
Lokomotiva, která tahala komerční vlaky. Úctyhodný stroj. | |
Vlak s cestujícími. | |
Některé stroje jsou prostě velké. | |
Jezdit s parní lokomotivou v bílé košili, to chce opravdu velkou dávku optimismu. :-) | |
Lokomotiva, kterou jsme mohli vidět třeba v Grazu, byla opět pouze vystavená. | |
Lokomotiva Lathyrus, která je postavena na stejném základě jako náš Gromit (podle plánů na model Sweet Pea). Tak to musím trošku omrknout a něco vyšpiónit. | |
Takhle vypadaly komerční vlaky vozící platící cestující. Poměrně slušná zátěž. | |
Čas od času bylo nutno srovnat kolejiště, protože se vlivem jízd poněkud hýbalo a pak to dělalo problémy zejména na výhybkách. | |
K vidění byli také již tradičně modeláři s rádiem řízenými nákladními automobily a nakladači, které nakládaly kukuřici na vlak. Taky zajímavá zábava. | |
Kousek modelového městečka. | |
Jiná parní vozidla velkých měřítek | |
parní traktor |
K vidění byly i větší modely neželezniční, ale tentokrát patrně nebyl dostatečný prostor pro jejich provoz, tak byly většinou jen vystavené. |
Sentinel |
|
parní traktor |
|
parní traktor |
Zajímavý pásový parní traktor. Na rozdíl od Sinsheimu, tady nejezdil. Škoda. |
Železniční modely rozměru IIm (G) |
|
Depo Géček |
Trať pro modely v měřítku IIm (tzv. "Géčka") byla stejná, jako v minulých letech v Sinsheimu. Zde odstavné servisní a roztápěcí koleje. |
Depo Géček |
Ufff, to byl včera ale večer ... |
Karel Duda si přivezl svoji vyparáděnou Regnerku, tentokrát nově obohacenou o tendr vlastní výroby. | |
Karlova mašinka s novým tendrem v čele vlaku. Svítí, přepíná osvětlení podle směru jízdy, je vybavená modelovou lopatou domácí výroby a z druhé strany má další výbavu (koště, kyblíček) - pochopitelně v měřítku a vše vlastní výroby. Jo jo. Někdo si teda vyhraje ... | |
V nákladním vagonu byly schovány dokonce ingoty na vlastnoručně vyrobených paletách. A ingoty byly dost dobré. | |
A v cisterně ještě zbývalo taky něco málo dobroty. A když jsme neměli pravého "paňáka", použili jsme Karlův kyblíček. A jak to bylo dobrý!!! | |
Jirka Kůt měl s sebou bohatou výbavu parních vlaků a byl moooc spokojený. Však taky jeho vymazlené lokomotivy dokážou jezdit nejdéle ze všech a mnohdy se ještě pohybují, přestože manometr již ukazuje nulu. Inu, Jirka si dává záležet. | |
Průjezd lokomotivy RhB 104, kterou Jirka sestavil a trpělivě přemlouval, aby jezdila hezky plynule, až se mu to povedlo úplně dokonale. Lokomotiva je jinak z produkce firmy Regner. | |
Tatáž lokomotiva z jiného pohledu. |
My jsme s sebou vzali obě naše Géčka. | |
A zajezdili jsme si taky hezky. | |
Prostě spokojenost sama. | |
Ukázka z jízdy. Video pořízeno z nákladního vagonku za lokomotivou. Bohužel, stabilita stativu se zrovna na mostě ukázala jako nedostatečná. |