Header image

6. Nábřeží paromilů Hradec Králové, 30.8.2008
stavba kolejiště
stavba kolejiště
Do Hradce Králové jsme přivezli zbrusu nové mobilní kolejiště. Na 6. Nábřeží paromilů připravujeme jeho premiéru.
provoz na kolejišti
provoz na kolejišti
Kolejiště postaveno, koleje položeny. Vše drží, můžeme tedy jezdit. O zvědavé diváky, velké i malé, také není nouze.
dlouhý vlak
dlouhý vlak
Diváky vždy přitahují extrémy. Třeba dlouhý vlak, který je na hranicích možností jedné lokomotivy. Dvanáct naložených vagonů je opravdu hodně a lokomotivě dost klouzala kolečka. Ale za svůj výkon sklidila zasloužený obdiv přihlížejících.
IV-K
IV-K
V Hradci si také odbyla premiéru rekonstruovaná lokomotiva IV-K. Vyměnili jsme jí základní nosnou konstrukci. Při té příležitosti jsme seřídili odpružení náprav, šoupátkový rozvod a přetěsnili všechny čtyři šoupátkové komory. Odměnou je podstatně ochotnější rozjezd a výrazně nižší provozní tlak, který lokomotiva potřebuje k jízdě.
995603
995603
Lokomotiva 995603 je osvědčený spolehlivý silný model, což opět dokázala na Nábřeží.
Ovečky
Ovečky
Mezi nejvděčnější diváky patří zejména děti, kterým je úplně jedno, jestli to, co tam jezdí, je na páru, jestli to je model něčeho, jak je model vyveden apod. Pro děti je podstatné, že se něco hýbe a že je k vidění i něco kolem. Tak jsme jako ono "něco kolem" použili stádo oveček, které máme pro naše zahradní kolejiště.
Safari
Safari
… a taky naše nepostradatelné plyšáky. A úspěch se dostavil. Nejen u dětí. Prostě oživení čistě technické trati způsobí, že maminky a děti nečekají tolik znuděně, až se tatínek vynadívá a udělá si všechny fotky …
Safari - lev
Safari - lev
Závory
Závory
Kolejiště jsme také oživili závorami. To by jeden nevěřil, kolik teorií se dá vymyslet na téma "Jak se to asi sklápí?" (Toto je krátké video - asi 10sec., velikost kolem 1MB.)
Titanic
Titanic
Přímo u řeky byly k vidění i parní modely lodí. Stejně jako minulý rok, zaslouženou pozornost budil tento úctyhodný model světoznámého Titanicu. Snad ze strachu, aby se historie neopakovala, tento nebyl na vodě, i když srážka s ledovou krou vzhledem k vynikajícímu počasí nehrozila.

Kolesový parník
Kolesový parník
Některé modely se na vodu odvážily. Nutno uznat, že si ale pro ně pak majitelé jeli na pramici - když došla pára …



Parník
Parník
Na Labi se i letos proháněly také parníky opravdové, na páru a pro lidi.
Kolotoč
Kolotoč
Zajímavou atrakcí letošního ročníku byl i dětský kolotoč poháněný parní lokomobilou. Opět hezká ukázka toho, jak skloubit atrakci pro děti se zajímavostí pro tatínky. Mezi námi … koho z těch dětí na kolotoči zajímá, že je to na páru? Hlavně že se to točí, že jo?
Lokomobila
Lokomobila
Malá, ale nikoli modelová lokomobila.
89mm
89mm
Mezi další zajímavé atrakce patřila lokomotiva na rozchodu 89mm. Jezdila na trati tam a zpátky (asi 50 metrů) a zájem o svezení byl veliký. Opět hlavně mezi dětmi.
7palců
7 palců
Nejinak tomu bylo i na trati s lokomotivou řady 310 na rozchodu 7 palců. S ohledem na prostorové možnosti se jezdilo zase jenom sem a tam.

Rakousko
Rakousko
Zajímavá konstrukce z Rakouska. V této velikosti není pohon plynem příliš obvyklý (alespoň v našich zemích). Jinovatka na plynové láhvi dává tušit, že odběr nebude malý.

Sklo
Sklo
Stejně jako loni a stejně jako kdekoli a kdykoli jindy budí obdiv a úžas parní stroje vyrobené výhradně ze skla. Je to opravdu nevšední záležitost.
Sklo
Sklo
Pro demonstrační účely byl pohon obstaráván pomocí stlačeného vzduchu. Zvuk skleněného stroje je neopakovatelný a nedá se s ničím srovnat. To chce prostě vidět (a slyšet).



Rozpracovaná 5
Rozpracovaná 5"
K vidění byly i rozpracované modely. V tomto případě se jedná o parní lokomotivu pro rozchod 5" (127 mm). Kdo viděl model minulý rok, musí uznat, že se udělal veliký kus práce.
Elektromechanický stroj
Elektromechanický stroj
Zajímavostí, i když ne na páru, byl i elektromechanický motor, kde si dva elektromagnety předávají klikovou hřídel a plynulost chodu celého stroje vyrovnává setrvačník. Hmmm, to jsou věci …
Elektro
Elektro
Pro pobavení příchozích byla v provozu další "sem-tam dráha". Ani v tomto případě se nejedná o pohon parním strojem. Lokomotiva si veze benzínovou elektrocentrálu, která vyrábí proud pro hnací elektromotor. Ale i tak zájem o svezení nebyl malý.
Celkový pohled
Celkový pohled
Počasí bylo nádherné, tak se kouzlem páry a starých strojů přišly potěšit tisíce zájemců.
Kapela
Kapela
Celkovou pohodu dotvářela příjemným způsobem dixielandová kapela.